måndag 8 oktober 2012

mössor


Jag har helt glömt bort att visa de mössor jag gjort till Elsa! utgick ifrån en tut på internet och gjorde små justeringar för att falla mig i smaken, i det stora hela är det samma tillvägagångssätt som hon beskriver.

Började med denna. En testmössa i Rosa Svampar. Ville inte klippa i det finaste tyget direkt så det fick bli detta. Har nämligen hört att det kan va svårt att få till en fin mössa.


Mönster: Eget med utgång från länken ovan.
Material: Jersey med Rosa Svampar från Hema i Varberg, tråd.
Svårighetsgrad: 1-10: 3, ganska lätt.
Bäst: Underbar tut! Det var inte speciellt svårt att få till och den passade fint på Elsa.
Sämst: Rundningen upptill vart inte helt som jag ville..

Ett gäng dagar efter hade jag funderat vidare på nästa mössa, nu när jag hade en att utgå ifrån och visste vilka ändringar jag ville ha gjort. Modifierade om mönstret en aning och det resulterade i denna mössan, en i fintyget jag inte vågade klippa i till en början.



Mönster: Eget med utgång från länken ovan/testmössan. Ändrade rundningen samt höjden på mössan.
Material: Svart Jersey med moln från Jofotex, tråd, virkad spets från Hema i Varberg

Svårighetsgrad: 1-10: 2, lätt.

Bäst: Att rundningen vart så mycket bättre samt min lilla pimpning med spetsbandet och tillhörande rosett. Hon passar jättebra i sin nya mössa!
Sämst: Att spetsen är stum så mössan kommer inte vara lika gångbar i tiden på Elsa som en vanlig jersey-mössa.


En livebild på min lilla solstråle
Snart kommer det att bli fler. Jag själv vill ha en svart baggy variant och lillfisen ska få en svart med applikation på. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar